Ένα ακόμη δημοφιλές ταξιδιωτικό site που
προβάλλει τουριστικά θέρετρα με κριτήριο τον πολιτισμό και την ιστορία κάθε
χώρας, ασχολήθηκε με τα Σκόπια καταδεικνύοντας τον τρόπο με τον οποίο μέσα σε
πέντε χρόνια κατασκεύασε μια ψεύτικη αρχαία πόλη και σφετερίστηκε την ελληνική
ιστορία. Πρόκειται για εθνικιστικό
σχέδιο των κυβερνώντων για δομικό λίφτινγκ της πρωτεύουσας έτσι ώστε να θυμίζει
αρχαία Ελλάδα. μαζική ύπνωση, εθνικιστικό αμόκ ή ντροπή και γελοιότητα;
Από το 2010 το μικρό βαλκανικό
κράτος που αποτελείται από ένα μεγάλο μωσαϊκό λαών όπως Βούλγαροι και Αλβανοί, έχει
επιδοθεί σε ένα από τα πιο απίθανα πρότζεκτ δημοσίων έργων σε όλο τον κόσμο,
γεμίζοντας τους δρόμους της πρωτεύουσας με φανταχτερά, ψευτο-αντικέ αγάλματα
και κτίρια. Σκοπός, να μετατραπεί αυτή η πόλη, όπου η κύρια επιρροή ήταν μέχρι
πρόσφατα η σταλινική αρχιτεκτονική με κυρίαρχο το σκυρόδεμα από τα 60ς, σε ένα
θορυβώδες νεοκλασικό πάρκο, σχολιάζει η Αμερικανή δημοσιογράφος Ρέιτσελ Ντόιλ. Μάλιστα,
δεν παραλείπει να υπογραμμίσει πως όλα αυτά γίνονται εις βάρος του νότιου
γείτονα, της Ελλάδας. Η ιστοσελίδα ενημερώνει τους αναγνώστες πως το
«μικροσκοπικό αυτό κράτος έχει εδώ και καιρό διαμάχη με την Ελλάδα, στην
προσπάθειά της να διεκδικήσει την ταυτότητα του Μεγάλου Αλεξάνδρου». Ακόμη και βρέφη
στα Σκόπια βαφτίζονται με τα ελληνικά ονόματα Φίλιππος και Αλέξανδρος,
Παρμενίων, Κάσσανδρος..
Αγάλματα σπουδαίων Ελλήνων, αντίγραφα
ελληνικών κατασκευών, μετονομασία του αεροδρομίου των Σκοπίων σε
Διεθνή Αερολιμένα «Μέγας Αλέξανδρος», είναι μόνο μερικά από τα πρότζεκτ
μαζικής κατασκευής του πρωθυπουργού Νίκολα Γκρουέφσκι που χρησιμοποιεί για πολλοστή φορά σύμβολα και
ιστορικές παρακαταθήκες της χώρας μας. Το άγαλμα του βασιλιά Μέγα
Αλέξανδρου ύψους 22 μέτρων πάνω στο άλογό του τον Βουκεφάλα κυριαρχεί στην
πόλη. Το άγαλμα του Βυζαντινού αυτοκράτορα Ιουστινιανού δεσπόζει, ο ανδριάντας
του Φιλίππου με τη γροθιά υψωμένη στον ουρανό φαίνεται από μακριά.
Η επονομαζόμενη
«γέφυρα των τεχνών» στην όχθη του ποταμού Βαρδάρη, περιλαμβάνει διαφορετικών
χρονικών περιόδων αγάλματα που έχουν στηθεί απέναντι από νεοκλασικά κτίρια με
νύμφες και συντριβάνια στις εισόδους τους. Δεκάδες αγάλματα στέκουν ένα κάθε
τρία μέτρα πάνω στις κουπαστές με τα μαρμάρινα κάγκελα, τα οποία αναπαριστούν
καλλιτέχνες, λογοτέχνες και προσωπικότητες της Ελλάδος προηγούμενων αιώνων. Ο
Περσέας, ο Παρμενίωνας, ο Αμύντας, ο Αρχέλαος έγιναν ξαφνικά Σκοπιανοί με λάθος
ημερομηνίες, γεννήσεως και θανάτου, στις μεταλλικές πινακίδες.
Οι προσόψεις των περισσότερων κτιρίων
έχουν ανακαινιστεί κατά το αρχαιοελληνικό πρότυπο, με κίονες και αετώματα. Κοντά
στην κεντρική πλατεία, υψώνεται η περιβόητη ρωμαϊκή αψίδα στολισμένη με
αρχαίους πολεμιστές. Τα κτίρια αυτά, ιδίως το βράδυ με τον φανταχτερό
φωτισμό θυμίζουν περισσότερο διάσημα
κιτς υπερπολυτελή ξενοδοχεία στο Λας Βέγκας παρά την αρχαία αγορά της Αθήνας. Οσο
για την τιμή «αυτού του ιστορικού κατασκευαστικού κιτς», «υπολογίζεται από 200
έως 500 εκατ. ευρώ. Το τουριστικό σάιτ καταλήγει στο άρθρο του ότι η Μακεδονία,
είναι η μεγαλύτερη περιοχή στην Ελλάδα στην οποία κατοικούν 2,4 εκατομμύρια
άνθρωποι και είναι η πραγματική πατρίδα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Γίνεται φανερό
ότι η πολυδάπανη επιχείρηση τόνωσης του εθνικού φρονήματος των Σκοπιανών έχει
αρχίζει να ξεθωριάζει όσο η χώρα παραμένει φτωχή, εσωστρεφής και διαφθαρμένη με
την ανεργία στο 30% και τους μισθούς πείνας. Η πλειονότητα των δυο εκ. κατοίκων
είναι πραγματικά φτωχοί, η μεσαία τάξη αφανίζεται και ταυτόχρονα, το εξωτερικό
χρέος διογκώνεται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου