Μια φορά και έναν καιρό
ήταν μία κούκλα που την έλεγαν Barbie. Είχε μακριά ξανθά μαλλιά και μπλε μάτια. Ήταν η τέλεια συντροφιά για τα κοριτσάκια που μπορούσαν
να την μεταμορφώσουν σε ότι ήθελαν, αγοράζοντας τα κατάλληλα ρούχα και
αξεσουάρ. Κάπως έτσι ξεκίνησε η ιστορία της Barbie ένα από τα πιο αγαπημένα
παιχνίδια όλων των κοριτσιών. Δεν νομίζω να υπάρχει γυναίκα που να μην έχει
αγοράσει ή φυλάξει μία Barbie από τα παιδικά της χρόνια, ή που να μην έχει
αγοράσει στην κόρη της. Οι πωλήσεις της ξεπερνούν το 1
δισεκατομμύριο τεμάχια από το 1959 που κυκλοφόρησε από την εταιρεία παιγνιδιών
Mattel. Πως όμως προέκυψε η μπάρμπι και από που πήρε το όνομα της;
Η ιστορία
της κούκλας ξεκινά την δεκαετία του ‘50 στις ΗΠΑ, όταν η αμερικανίδα
επιχειρηματίας Ρουθ Χάντλερ παρατήρησε
ότι η κόρη της Μπάρμπαρα έπαιζε με κούκλες που ήταν όμως μωράκια εκείνη την
εποχή. Η μικρή διασκέδαζε δίνοντάς τους ρόλους ενήλικων γυναικών και έτσι, της
δημιουργήθηκε η ιδέα για την κατασκευή μιας ενήλικης κούκλας, που θα κάλυπτε
ένα τεράστιο κενό στην αγορά. Η ιδέα της άρεσε στον σύζυγό της Έλιοτ, ιδρυτή
της εταιρείας παιχνιδιών Ματέλ.
Η αφορμή για την κατασκευή της Μπάρμπι δόθηκε 5 χρόνια μετά, κατά τη διάρκεια
ενός ταξιδιού στην Ευρώπη. Η Χάντλερ ανακάλυψε στη Γερμανία μία ενήλικη κούκλα
με το όνομα Μπιλντ Λίλι και ήταν ό,τι ακριβώς ζητούσε για τη δική της
δημιουργία. Αγόρασε τρία κομμάτια. Το ένα το χάρισε στην κόρη της και τα άλλα
δύο πήγαν κατευθείαν στο δημιουργικό τμήμα της Ματέλ. Η γερμανίδα Λίλι
βασιζόταν σ’ ένα δημοφιλή χαρακτήρα κόμικς, που είχε σχεδιαστεί για τη μεγάλης
κυκλοφορίας λαϊκή εφημερίδα Μπιλντ.
Η Χάντλερ στρώθηκε στη δουλειά και
ξανασχεδίασε την κούκλα, με την καθοριστική συμβολή του μηχανικού Τζακ Ράιαν
που είχε δουλέψει στην κατασκευή οπλικών συστημάτων για λογαριασμό του
Πενταγώνου. Η νέα κούκλα με το όνομα Μπάρμπι που ήταν χαϊδευτικό της κόρης της
χάντλερ Μπάρμπαρα, έκανε την παρθενική της εμφάνιση στη Διεθνή Έκθεση
Παιγνιδιών της Νέας Υόρκης στις 9 Μαρτίου 1959 και τον πρώτο χρόνο
κυκλοφορίας πωλήθηκαν γύρω στις 350.000. Η αυθεντική Μπάρμπι φορούσε ριγωτό
ολόσωμο μαγιό και ήταν σε δύο εκδοχές, μελαχρινή ή ξανθιά. Η ενήλικη εμφάνιση
και το πλούσιο στήθος της προκάλεσαν την αντίδραση πολλών συντηρητικών γονέων,
με αποτέλεσμα η Ματέλ να αλλάξει πολλές φορές το παρουσιαστικό της από τότε.
Αργότερα, η αδύνατη πλέον Μπάρμπι κατηγορήθηκε ότι εξωθεί τα κορίτσια στη
δίαιτα και την ανορεξία. Ο νεαρός
κεν κάρσον που μπήκε στην ζωή της μπάρμπι το 1961 έχει πάρει το όνομα του
μικρού γιου των ιδιοκτητών της ματέλ. Το 1964, όταν η νέα κούκλα είχε παγιώσει
τη θέση της στην αγορά, η εταιρία εξαγόρασε τα δικαιώματα της γερμανίδας Λίλι
και σταμάτησε την κατασκευή της, αφήνοντας το ευρωπαικό πεδίο ελεύθερο στην αμερικανίδα
Μπάρμπι.
Γύρω από την Μπάρμπι στήθηκε μία ολόκληρη
βιομηχανία, που απέφερε πακτωλό χρημάτων: ρούχα και αξεσουάρ για την κούκλα,
φίλοι και φίλες της Μπάρμπι, βιβλία, περιοδικά, ταινίες, βιντεοπαιχνίδια και
ότι άλλο μπορείτε να φανταστείτε. Από τη δεκαετία του ‘70 άρχισε ήδη να κατακτά
τον κόσμο. Η Ματέλ παρουσίασε τη Μαύρη Μπάρμπι, την Ισπανόφωνη, την Ανατολίτισσα,
την Γαλλίδα, την Ελληνίδα και πολλές άλλες. Όμως, ο ανεξάρτητος χαρακτήρας της
προκάλεσε τις συντηρητικές ισλαμικές κοινωνίες. Το 2003 η Σαουδική Αραβία την χαρακτήρισε «προσβλητική» για το Ισλάμ και απαγόρευσε την
κυκλοφορία της.
Σήμερα η Ματέλ έχει υπολογίσει ότι υπάρχουν γύρω στους 100.000
συλλέκτες Μπάρμπι μόνο στις ΗΠΑ που ξοδεύουν μέχρι και 1.000 δολάρια κάθε χρόνο
για να εμπλουτίσουν τη συλλογή τους με παλαιά και νέα μοντέλα. Η αυθεντική
Μπάρμπι του 59 κόστιζε 3 δολάρια, ενώ σε δημοπρασία το 2006 μία σπάνια Μπάρμπι
του 1965 πουλήθηκε αντί 17.000 δολαρίων. Η μπάρμπι εμφανίζεται στα παιχνίδια να οδηγάει
κάθε είδους ιχ, να πιλοτάρει αεροπλάνα και διαστημόπλοια, να καθοδηγεί άλογα.
Είναι πανέμορφη, οικονομικά ανεξάρτητη με κύριο στόχο της εταιρίας να αποδείξει
ότι η γυναίκα μπορεί να τα καταφέρει σε κάθε τομέα της ζωής και το κυριότερο.
Να παραμένει νέα και όμορφη σαν 20άρα παρά τα 53 της χρόνια!!!!.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου