Η Κόρινθος λόγω της γεωγραφικής θέσης αναδείχθηκε από
την αρχαιότητα σε σπουδαίο ναυτικό, εμπορικό και πολιτιστικό κέντρο. Η δυσκολία
στη μεταφορά των εμπορευμάτων δια ξηράς ώθησε τον Τύραννο της Κορίνθου
Περίανδρο να κατασκευάσει τον περίφημο δίολκο, ένα πλακόστρωτο διάδρομο,
«ντυμένο» με ξύλα, πάνω στον οποίο γλιστρούσαν τα πλοία της εποχής αλειμμένα με
λίπος για να περάσουν τον Ισθμό από τη μια ακτή στην άλλη. Τα πανάκριβα τέλη
που καταβάλλονταν στην Κόρινθο ήταν και το πιο σημαντικό έσοδο της πόλης. Αυτό
το τρομερό επίτευγμα σώζεται και στις μέρες μας αφού τμήματα του ανακαλύφθηκαν
το 1960. Ο Ισθμός της Κορίνθου υπήρξε ένα κατασκευαστικό όνειρο - πρόκληση που
κράτησε 2.300 χρόνια από τον περίανδρο το 602 π.χ μέχρι και την εταιρία συγγρού
το 1893.
ο Περίανδρος ήταν ο πρώτος που σκέφθηκε και τη
διάνοιξη του Ισθμού, όμως, εγκατέλειψε
το σχέδιο του λόγω τεράστιων τεχνικών δυσκολιών. 3αιώνες αργότερα, το 307 π.Χ.,
ο Δημήτριος ο Πολιορκητής επιχείρησε να θέσει σ' εφαρμογή το ίδιο σχέδιο, αλλά
εγκατέλειψε την ιδέα, όταν οι Αιγύπτιοι Μηχανικοί που έφερε τον διαβεβαίωσαν
ότι η διαφορά της στάθμης του Κορινθιακού από τον Σαρωνικό ήταν τέτοια που με
την τομή του Ισθμού τα νερά του Κορινθιακού που θα χύνονταν στον Σαρωνικό θα
τον πλημμύριζαν, με συνέπεια την καταπόντιση της Αίγινας και των γειτονικών
νησιών και ακτών.
Κατά τη ρωμαϊκή εποχή, ο Ιούλιος Καίσαρ το 44 π.Χ. και
ο Καλιγούλας το 37 π.Χ. έκαναν ανάλογα σχέδια, τα οποία όμως
εγκαταλείφθηκα. Στα σχέδια αυτά βασίσθηκε ο Νέρωνας, όταν αποφάσισε το 66 μ.Χ.
να πραγματοποιήσει το έργο. Οι εργασίες άρχισαν το 67 μ.Χ. και από τις δυο
άκρες (Κορινθιακό – Σαρωνικό), και χρησιμοποιήθηκαν τότε χιλιάδες εργάτες. Την
έναρξη των εργασιών έκανε ο ίδιος ο αυτοκράτορας, στις 28 Νοεμβρίου, δίδοντας
το πρώτο χτύπημα στη γη του Ισθμού με χρυσή αξίνα. Οι εργασίες εκσκαφής είχαν
προχωρήσει σε μήκος 3.300 μ., σταμάτησαν όμως, όταν ο Νέρωνας αναγκάστηκε να
γυρίσει στη Ρώμη για να αντιμετωπίσει την εξέγερση του στρατηγού Γάλβα. Τελικά,
με το θάνατο του Νέρωνα το έργο εγκαταλείφθηκε. Την ίδια τύχη είχαν και οι
προσπάθειες του Ηρώδη του Αττικού, των Βυζαντινών και των Ενετών οι οποίοι προσπάθησαν
να διανοίξουν τον ισθμό ξεκινώντας, αυτή τη φορά, τις εκσκαφές από τον
Κορινθιακό. Οι μεγάλες, όμως, δυσκολίες που συνάντησαν οδήγησαν και πάλι στη
διακοπή των εργασιών. Το 1828 ο κυβερνήτης Ιωάννης Καποδίστριας, ανέθεσε τη σχετική μελέτη σε ειδικό μηχανικό. Το κονδύλι, όμως, των 40
εκατομμυρίων χρυσών φράγκων δεν μπορούσε να διατεθεί από τον ελληνικό
προϋπολογισμό.
Η δια του Ισθμού οδός παρείχε δυο σημαντικά πλεονεκτήματα
στη διεθνή ναυτιλία και κατ' επέκταση στο διεθνές εμπόριο: Ασφάλεια και
Οικονομία. Η παράκαμψη των επικίνδυνων ακρωτηρίων Κάβο Μαλέα και Κάβο Ματαπά
δεν θα μείωνε μόνο τους κινδύνους από ναυτικά ατυχήματα, αλλά και το κόστος
μεταφοράς . Μετά τη διάνοιξη της διώρυγας του Σουέζ, η Κυβέρνηση Ζαΐμη έλαβε την απόφαση τομής του Ισθμού το 1869. Το ελληνικό
δημόσιο κατακύρωσε το έργο το 1881 στον στρατηγό Στέφανο Τύρρ, μαζί με το
προνόμιο εκμετάλλευσης της διώρυγας για 99 χρόνια. Η μελέτη του έργου έγινε από
Ούγγρο αρχιμηχανικό της διώρυγας Φραγκίσκου στην Ουγγαρία, και ελέγχθηκε από
τον μηχανικό της διώρυγας του Σουέζ. Υστερα από 8 χρόνια, η εταιρεία διέκοψε
τις εργασίες της -εξαιτίας της εξάντλησης όλων των κεφαλαίων της- και τελικά
διαλύθηκε. Την συνέχιση του έργου ανέλαβε η «Εταιρεία της Διώρυγας της
Κορίνθου» υπό τον Ανδρέα Συγγρό..2.500 εργάτες δούλευαν 11 χρόνια ασταμάτητα
και τελικά τα κατάφεραν ανοίγοντας την διώρυγα μήκους 6.346 μέτρων .... Ο
μεγάλος τεχνικός άθλος ήταν πια γεγονός και τα εγκαίνια έγιναν στις 25 Ιουλίου 1893 με
ιδιαίτερη μεγαλοπρέπεια..
Μεγάλη διακοπή της λειτουργίας της έγινε το 1944,
όταν οι Γερμανοί, κατά την αποχώρησή τους, ανατίναξαν τα πρανή, προκαλώντας την
κατάπτωση 60.000 κυβικών μέτρων χωμάτων. 5 χρόνια μετά η διώρυγα ξανάνοιξε και εκ
τότε λειτουργεί αδιάκοπα.. Σήμερα, η Διώρυγα της Κορίνθου αποτελεί διεθνή κόμβο
θαλάσσιων συγκοινωνιών και εξυπηρετεί περί τα 12.000 πλοία ετησίως, όλων των
εθνικοτήτων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου